Blog

Montessori metodologija – pomozi mi da to uradim sam

Tražeći aktivnosti koje bi zabavile i stimulisale moju ćerku od petnaest meseci, na internetu sam pronašla puno toga što se poziva na Montesori metode. Počela sam da čačkam i pronašla prakične i inspirativne predloge, ali i ozbiljne principe učenja koji odgovaraju mom senzibilitetu i uverenjima.

Verovatno su mame sa dužim stažem upoznate sa metodama koje je italijanska pedagogica Marija Montesori početkom 20. veka postavila na osnovu dugogodišnjeg iskustva i rada s decom. Ja se tek upoznajem i želela sam da novim mamama i tatama skrenem pažnju na Montesori program.

Mnoge škole i vrtići širom SAD i Evrope gotovo 100 godina rade po Montesori programu, a i kod nas ima vrtića koji mogu da se pohvale ovim edukativnim programom.  Roditelji takođe mogu da se drže ovih principa u vaspitanju i obrazovanju svojih mališana. Oni treba da omoguće detetu različita iskustva, da mu posvete pažnju, da se prema detetu odnose s poštovanjem, bez manipulacija. Treba da omoguće detetu slobodnu volju, ali i  da ga savetuju kada je ono neodlučno. Na taj način, dete postepeno stvara vlastitu odgovornost i postaje samostalno.

Cilj Montesori metode je negovanje dečije ličnosti, indirektno podsticanje interesovanja za različite oblasti, a učenje zadržati prirodnim procesom. To znači podsticati prirodnu želju za učenjem, a ne puko usvajanje činjenica. Dečiji mozak upija informacije iz svog okruženja i oblikuje se utiscima koji su mu na raspolaganju. Zato okruženje treba da bude bogato materijalima koji detetu pomažu da usvoji bazična znanja, pa učenje predstavlja prirodnu i prijatnu aktivnost za dete. Montesori okruženje organizovano je tako da decu privlači da istražuju, biraju, probaju  i da pri tom razviju svoje prirodne sklonosti.

 

Šta roditelji mogu da urade?

 

  • Podržati osamostaljivanje, kao jednu od jakih potreba deteta. Ako uočite detetovu potrebu da nešto samo uradi, potrebno je da mu se ta aktivnost pokaže lagano, korak po korak i onda dozvoliti detetu da vežba tu aktivnost bez prekidanja. Zato nemojte „pomagati“detetu tako što ćete raditi umesto njega – zavezati pertle ili ga nahraniti. Za razliku od vas, njemu je bitan proces, a ne samo cilj. Dete koje pokušava da neki teret iznese uz stepenice radi to koncentrisano i predano, a sam teret iznet na vrh stepenica za njega nema nikakav značaj.
  • Uključiti dete u svakodnevne aktivnosti kao što su kuvanje, čišćenje, kupovina, popravka jer one poboljšavaju detetovu motoriku, koordinaciju i koncentraciju. Detetu se prvo kaže šta će se raditi, pokaže mu se polako i tako da jasno vidi kako se nešto radi i onda se pusti da to uvežbava.
  • Obezbediti okruženje sa igračkama, knjigama, didaktičkim materijalima, posudama i činijama za ređanje, sortiranje, presipanje. Prilagoditi prostor uzrastu tako da dete može da dohvati svoje stvari , prilagoditi veličinu stvari koje dete koristi.
  • Voditi dete sa sobom na različita mesta kako bi imalo priliku da stekne bogato iskustvo - na pijacu, u prodavnicu, šetnju parkom, šetnju gradom.
  • Kada se dete za nešto zainteresuje, ne prekidati ga tako što ćete mu predlagati kako nešto da radi već ga pustite da samo otkrije i proba.
  • Pustiti dete da hoda svojim tempom pri šetnji, da pravi pauze, razgleda oko sebe. Pustiti dete da se penje, trči, igra u pesku, leži na podu, hoda po ogradi, jer se time ispunjavaju prirodne fizičke potrebe.

 

Za decu preko 3 godine važi i sledeće

 

  • Objasniti detetu da svaki predmet ima svoje mesto i da nakon korišćenja treba da ga vrati na mesto.
  • Obezbedite dovoljno vremena da se mališan druži sa drugom decom, starijom i mlađom.
  • Odgovarajte strpljivo na postavljena pitanja, koliko god ona izgledala dosadna i koliko god se ponavljala.
  • Detetu jasno objasniti razliku između onoga što je dobro - da deli igračke, da se zahvali, da zamoli kada nešto želi, i što nije dobro - udaranje, svađanje, ružne reči, i onda pustiti dete da to primenjuje, bez kritika, kazni i opominjanja.

Sigurna sam da svako od nas radi sa svojom decom najbolje što ume, a da bi ste umeli još bolje, učite i primenjujte, pokažite i sebi i deci da je učenje neprestana i lepa aktivnost. I kako bi Marija Montesori rekla „Pružite detetu šansu da ispuni svoje mogućnosti i postane nezavisna, sigurna i izbalansirana ličnost.“

Milena Popović, beecool.rs
Fotografije preuzete sa howwemontessori.com


BeeCool newsletter: